logo2008Background
Nieuws SpeellijstCD's
WorkshopsJakarta Street bandKalangkang
Gong TirtaTheater DjempolSamenwerking
Over RenadiLinksGeluidsfragmenten

Deze sectie van de site zal periodiek aangevuld worden. Projecten uit het verleden worden beschreven, wat niet zonder meer hoeft te betekenen dat deze niet in de toekomst gereanimeerd worden. Momenteel kunt u lezen over (en luisteren naar) de volgende projecten:

 

 

Santoso Sings - Indonesische (volks)liederen uitgevoerd in Bel Canto zangstijl.

 

Angklung Santosa - angklung wereldmuziek.

 

Awàs! - gamelan progressive rock.

 

Aorta - subliminale improvisatie.

 

Immortal Fit - prog soul fusion.

 

 

 

Santoso Sings -

Het Santoso Sings project begint waar de gemiddelde (Eur)aziatische 'tempo doeloe' zanger of zanggroep ophoudt. Het vult een aantal lacunes die sterk verwaarloosd zijn door het overgrote deel van zelfs de Indonesische artiesten. In de eerste plaats een muziek-sociologische daad: een selectie van indringende, wonderlijk mooie maar bijna verloren gegane liederen werd voor het nageslacht aan de vergetelheid ontrukt. Liederen die perfect de turbulente tijden in Indonesië reflecteren tussen circa 1930 - 1970.

 

Het repertoire wordt gezongen in Westerse klassieke Bel canto om beter de emoties en de inhoud over te brengen aan een non-Indonesisch publiek. Geïnterpreteerd door een artiest die, reeds vanaf de eerste stadia van het opkomende Indonesische nationalisme, een voorbeeld was van east meets west, eclectisch en talentvol. Die werkte en reisde in de wereld en zo een echte ambassadeur voor de Indonesische kunst en cultuur werd.

PaPortret1a1

 

Nadat hij Westerse klassieke zang had gestudeerd in Italië en Duitsland, ontwikkelde Adi Santoso (1928) het idee om niet alleen Indonesische volksliederen voor het Westerse publiek te ontsluiten, maar ook om uitdrukking te geven aan de bijzondere liederen die in die tijd werden gecomponeerd door Indonesische componisten die getraind waren in de Westerse traditie. Door zijn inspanningen, ook op sociaal vlak, werd hij 'De Stem' van de Indonesische gemeenschap in Nederland en elders in Europa.

 

Vrijwel geen enkele live opname bestaat. In 2003 startte hij een project om een speciaal programma van liederen op te nemen, getiteld 'Santoso Sings', waarin de periode van en de historische gebeurtenissen gedurende zijn leven uitgedrukt zouden worden in zang. Samen met zijn zoon Renadi op klassieke gitaar nam hij thuis een korte demo op. Een mini-CD was het resultaat.

 

PaZangPiano1a1

Op dit moment sloeg het noodlot toe in de vorm van kanker. Het project moest worden stilgezet. Pas in 2006 werd Adi sterk genoeg bevonden om de echte opnames te beginnen. Gezamenlijk produceerden ze de lang verwachte CD 'Santoso Sings Classical Indonesian Songs', met uitgebreide song informatie en vol met persoonlijke, historische anecdotes over de tijd waarin de liederen ontstaan waren of een prominente rol speelden. Zie ook de CD's pagina op deze site. Hier enkele geluidsfragmenten:

 

Citra

Rambadia

Butet

Pada Pahlawan

 

top

 

 

 

Angklung Santosa -

Adi Santoso speelde tevens een niet geringe rol in het verbreiden van èn bekendheid geven aan de 'bamboe ratel' in Nederland. D.m.v. optredens, demonstraties, lessen en workshops introduceerde hij de simpele maar effectieve klank en speelwijze aan het Nederlandse publiek vanaf de late zestiger jaren. Hij was al gauw verbonden aan de Indonesische ambassade, waar hij o.a. de Dharma Wanita groep leidde. De naam Santoso werd al snel synoniem aan angklung.

 

Midden jaren zeventig, na het zien van de groep van Pak Udjo, kocht hij één van hun 'arumba' instrumenten, een xylofoon gemaakt van bamboe, waarmee de melodie angklung die hij reeds in z'n bezit had, kon worden begeleid. Dit was de geboorte van het eerste small-scale angklung ensemble in Nederland. Adi speelde de melodie angklung en nam ook de leadzang voor z'n rekening. Zijn dochter Romanita nam de arumba op zich en ontwikkelde eigenhandig de drie-mallet techniek zodat ook akkoorden konden worden gespeeld 'in bamboe'. Zijn zoon Renadi voegde op electrische basgitaar een stevige basis toe aan het heldere geluid van de bamboe.

AngklNita1a1

 

AngklRenBass1a1

 

Aldus waren alle voorwaarden aanwezig om angklung te beoefenen op een meer professionele manier. En alhoewel het repertoire vrij gangbaar en traditioneel genoeg was, zorgden de inventieve, zeer persoonlijke arrangementen voor een geheel unieke, eigen sound. Op een gegeven moment bouwden ze zelf een bas angklung van een karrevracht grote bamboe buizen die bedoeld waren om meubels te maken. Renadi was daardoor in staat om de basgitaar opzij te zetten en Angklung Santosa werd een 'all bamboo' ensemble.

 

Ze speelden op talrijke 'Indische' gelegenheden, pasars, koempoelans, herdenkingen, bejaardentehuizen, kortom overal waar de 'tempo doeloe' sfeer gewenst was en werden zo 'de' angklung groep voor de liefhebbers. Ongeveer de laatste tien jaren van hun bestaan speelden ze als een duo. Toen Romanita vertrok, legde Renadi zich toe op de arumba. Ze breidden hun repertoire uit, maar gebruikten minder zang.

AngklPaRug1a1

Er bestaan geen opnames van hun live optredens. Om deze lacune op te vullen en het reprtoire en unieke stijl van de groep voor het nageslacht vast te leggen, namen ze hun meest geliefde liederen op in 2002/3. Renadi zette al zijn instrumentale vaardigheden in om een groeps-sound te creëren (let op de fake-bandleden die op de hoes worden vermeld!) die er feitelijk nooit was geweest en er hoogstwaarschijnlijk ook nooit meer zal komen. Een sound die ver uitstak boven hetgeen zijzelf live ooit hebben bereikt en die de grenzen van hun eigen stijl dusdanig verlegde dat er werkelijk gesproken kan worden van 'angklung WERELDmuziek'. Muziek die uitstijgt boven de traditie, muziek die grenzen overschrijdt. Een CD werd geproduceerd, getiteld 'Bamboo Songs'. Luister hier naar een paar fragmenten. Zie ook de CD's pagina voor verdere details.

 

O Ina Nikeke

Apusé

Kroncong Kemayoran

Caca Marica

 

top

 

 

Awàs! -

Onder de naam Awàs! brengt Renadi van tijd tot tijd producties uit in de vorm van muziek composities, dans choreografieën, performance en mediaregistraties waarbij het mengen van of de confrontatie tussen Indonesische elementen en westers contemporair/prog/rockelementen centraal staat. In een aantal gevallen worden andere artiesten hierbij betrokken. Vaak gaat het om éénmalige optredens of werden de werken nooit uitgegeven.

 

AwasKamer1a1

Op deze pagina kunt u o.a. ook in beperkte mate kennis nemen van het meer obscure werk, muziek uit de archieven. In een aantal gevallen bestaan er slechts ruwe huiskamer opnames. De content van deze pagina kan van tijd tot tijd gewijzigd worden.

 

Musici die in het verleden meewerkten: Mark van Kempen (live en studio), Caluke van Hoften, Bert Berenschot, Niels Walen en Jeroen Sep (alle alleen live). De live band bestond ongeveer één jaar, in 1996. De studio CD is te vinden op de CD's pagina>

 

 

Awàs!

Wedo Utomo

Sambali

Yeh Bersih (Mimpi)

Bilocation (geschreven in opdracht van en live gespeeld door Multifoon. Hier de studioversie bestaande uit midi-gamelan, -viool en -basklarinet, aangevuld met real gitaar- en baspartijen)

 

top

 

Aorta -

Diegenen die openstaan voor de sound en power van rock instrumenten, de muzikale idiomen van contemporaine klassieke muziek en de vrijheid, flow en zin voor het onverwachte van geïmproviseerde muziek, kunnen terecht bij Aorta.

 

AortadubbPortret1a1Aorta was een duo ensemble bestaande uit Mark van Kempen (drums et al.) en Renadi Santoso (gitaar et al.). vanaf de brugklas van de Daltonschool in Den Haag in 1977 maakten ze samen geïmproviseerde muziek. Toen Renadi in 1986 naar Amsterdam verhuisde voor zijn studie klassieke gitaar aan het toenmalige Sweelinck Conservatorium werden de sessies allengs zeldzamer. Desondanks bleven ze samenwerken, eerst in Den Haag, later in Amsterdam, waarbij ze niet nalieten hun vaardigheden te vergroten, niet alleen op muzikaal gebied, maar ook op het gebied van psychische en artistieke sensitiviteit.

 

Ze waren musici met een missie: scherpe, strakke improvisatie diende in staat te zijn om te wedijveren met de beste gecomponeerde muziek of deze zelfs te overtreffen in termen van energie, vloeiende structuur, gestyleerde en gestructureerde expressie, betekenis, inhoud enz. Ze trachtten nieuwe normen te stellen voor 'improvised composing'.

 

Tegen die tijd hadden ze een welhaast subliminaal niveau van improviserend samenspel bereikt. De band werd Aorta genoemd, om aan te geven dat ze streefden naar muziek die kwaliteiten van leven uitdrukte welke net zo essentieel voor de ziel zijn als bloed voor het lichaam. Voeding, nieuwe impulsen, maar ook katharsis en het verwijderen of vermijden van materie en vormen die de levensenergie blokkeren.AortaGear1a1

 

Eclectisch en compromisloos in hun methodes, keuzes en beslissingen als ze waren, bleven hun activiteiten binnenshuis en werden steeds minder frequent. Rond 1999/2000 Aorta hield op te bestaan. Desalniettemin is er een overstelpende hoeveelheid geluidsmateriaal. In 2005 begon Mark aan de herculische taak om het immense materiaal te editen en zette het privé label OMA Records op. Meer materiaal wordt verwacht in 2008.

 

 

O Asama

Automn

Floa

Novaë

 

top

 

Immortal Fit -

Immortal Fit was een prog/soul/fusion band die was voortgekomen uit de Dutch Xperience, een band die in 1993 was geformeerd door gitarist Mowah Yong die ook alle nummers schreef. Verder speelden in DX Steven Clemens (drums), Aron van der Ploeg (toetsen), Renadi (basgitaar) en Akkemay Elderenbos (leadzang).

 

De laatstgenoemde had enige bekendheid door haar acteerwerk in o.a. de bioscoopfilm 'Schatjes' en haar krachtige, soepele, soulvolle stem vormde de kern van het groepsgeluid. Een deel van het toenmalige repertoire werd provisorisch vastgelegd in de AMP studio in Amsterdam.

 

Nadat Mowah naar China vertrok om zich te wijden aan de aardewerkbusiness, nam gitarist Jeroen Sep van de band Satisfactory in 1994 zijn plaats over. De meeste songs van Mowah werden opgegeven, vers nieuw materiaal werd geproduceerd door de overgebleven bandleden en de naam werd veranderd in 'Immortal Fit'. Maar ook deze line-up was geen lang leven beschoren. Aron cverliet de band om zich te kunnen concentreren op zijn drumwerk in Satisfactory. Dit gat werd een tijdje later opgevuld door Akkemay, die de piano voor haar rekening nam.

 

Dit was het begin van een nieuwe, frisse periode van creativiteit waarin vele nieuwe songs het levenslicht zagen geschreven door Akkemay, Jeroen en Renadi. Deze line-up, bestaande uit vier mensen, deed slechts één gig, maar maakte gelukkig ook een hoop geluidsopnames, voordat ze uiteindelijk in 1996 uit elkaar gingen.

 

Visions

Belcher's Song

Read my Mind

Billy

ImmFitAkkemay1a1 ImmFitRenadi1a1 SteveClements1a1 JeroenSepGitaar1a1

item2
ContactPast ProjectsEté ParfaitHomeNieuws SpeellijstCD'sWorkshopsJakarta Street bandKalangkangGong TirtaTheater DjempolSamenwerkingOver RenadiLinksGeluidsfragmenten